Nieuwsbrief:

Historie per merk

 
Historie van APRILIA
1945
1945: Oprichting APRILIA fietsenfabriek
Aprilia’s roots liggen direct na WO 2 wanneer Cavaliere Alberto Beggio een fietsenfabriek begint in Noale in the provincie Venice.

 Aprilia Colibri
1968: Ivano Beggio nieuwe eigenaar
https://cdn.qonnex.nl/Alberto’s zoon, Ivano Beggio, nam de helm over in 1968 en het werd al snel duidelijk dat fietsen niet zijn 'ding' waren. Met nog een aantal anderen construeerde hij de eerste Aprilia "motorfiets", een 50 cc in goud-blauwe kleur. Het product sloeg aan. 
1970: de Scarabeo ziet het levenslicht
Ivano Beggio s eerste echt eigen idee was de Scarabeo, geproduceerd in 1970. De motor werd geleverd tot het einde van de jaren 70. De Scarabeo verscheen in verschillende 50 en 125 cc versies.

aprilia scarabeo
1974: de eerste motocrosser van Aprilia
In het jaar dat Ivano Beggio volledig directeur werd van Aprilia, in 1974, werd ook de eerste echte motocross machine geboren, gebaseerd op een experimentele basis van Maurizio Sgarzani, een coureur in de junior klasse. De eerste tekenen waren voorspoedig en bemoedigden de Aprilia technici om voortbordurend op dit concept de RC 125 te introduceren tijdens de Milan Motor Show.

Aprilia crosser
1975: Aprilia Hiro racing
In 1975 werd het eerste Aprilia Hiro racing blok in gebruik genomen. Dit blok met daar bovenop Ivan Alborghetti uit Milan welke al een behoorlijke reputatie had opgebouwd bleek een gouden combinatie te zijn. Het bedrijf hoefde niet lang op de eerste resultaten te wachten. Deze eerste successen hielpen het bedrijf zich te profileren en samen met de verkopen van de RC en MX 125 "replica's" werd de nieuwboren race-afdeling goed voor een toename van zes billion lire (bijna 4 miljoen euro) budget voor het eerste seizoen.

Aprilia RC 125
1977: De eerste titels
Motoroccasion Aprilia historieDe eerste titels kwamen in 1977 in de Italiaanse 125 and 250 cc kampioenschappen terwijl het opvolgende jaar Alborghetti het jaar afsloot met twee derde plaatsen in individuele races en een zesde plaats in wereldkampioenschap, de beste kwalificatie voor een Italiaanse rijder tot op dat moment. In de tussentijd werd de faam van Aprilia ook buiten de landsgrenzen uitgebreid. Buitenlandse markten, 20 % van de totale productie, en de Amerikaanse markt in het bijzonder omarmden Ivano Beggio’s motorfietsen.
1979: Sterke productiestijging
ApriliaIn tien jaar groeide Aprilia sterk. Tussen 1969 en 1979 steeg de productie van bromfietsen van 150 naar 12.000 stuks en in slechts vier jaar steeg de productie van motoren naar 2.000 stuks per jaar. Het begin van de 80'er jaren was een crisisperiode voor de motorfietsmarkt in Italië en Europa in het bijzonder. Niet langer beperkt tot motorcross en brommers nam Aprilia de strategische stap om nieuwe lijnen in enduro, trials en wegmotoren tussen de 50 en 600 cc te ontwikkelen. Gedurende de crisisjaren werd Aprilia een bron van ideeën en projecten wat een goede basis bleek gedurende de jaren die zouden volgen. 
1983: De eerste wegmotor, ST 125
Het eerste significante teken hiervan kwam in 1983 met de eerste wegmotor, de ST 125. Het volgende jaar werd de STX geïntroduceerd, een verbeterd en meer sportievere versie van de ST. De eerste enduro, de ET 50, omvatte alle door Aprilia opgebouwde ervaring.

aprilia st 125
1985: Rotax levert motorblokken
In 1985 werd een overeenkomst bereikt met het Zwitserse bedrijf Rotax voor de levering van motorblokken en hoewel dit het laatste jaar was dat het bedrijf officieel participeerde in de motorcross lanceerde men nog wel de ETX in 125 cc end 350 cc versies. Ivano Beggio had een diepgeworteld vertrouwen in de kracht en capaciteiten van zijn machines om de jongere motorrijders in de gehele wereld te kunnen overtuigen. Aprilia experimenteerde in die tijd ook volop met kleuren en verftechnieken. 

aprilia etx 125
1989: Milan / Aprilia Motor Show
https://cdn.qonnex.nl/De ingeslagen weg van het spelen met kleuren en design bleek ook een vooruitstrevend idee; de in 1989 gehouden Milan Motor Show werd ook gekscherend Aprilia Motor Show genoemd doordat men in dat jaar volop pastelkleuren gebruikte, tegen de heersende kleuren in. 
1990: Pegaso 600
In 1990 kwam de Pegaso 600, een motor met revolutionaire ontwikkelingen. Aprilia was in 1992 het eerste bedrijf dat een scooter en twin motorfiets met een catalysator converter (de Amico LK en Pegaso 125) op de markt bracht.

aprilia pegaso 600
1993: de Scarabeo Scooter luidt een lijn in
In 1993, werd een legende geboren op Noale - de Scarabeo scooter met grote wielen, nog steeds ongeslagen voor zijn buitengewone combinatie van ouderwetse en moderne lijnen, waardoor het een referentiepunt voor alle producenten in de sector is .De lijst van succesvolle Aprilia scooters ging verder met de Leonardo, de SR en de Gulliver, om maar enkele van de meest bekende modellen te noemen.
Aprilia SR 50 1993
1995: Aprilia kunstwerk
Aprilia verbaasde de wereld in 1995 met de Aprilia Moto 6.5, een kunstwerk op twee wielen, ontworpen door Philippe Starck wiens unieke ontwerp de machinedesignprijs won en een plaats in het Museum voor Moderne Kunst in New York veroverde.
Aprilia Moto 6.5
In datzelfde jaar vond de lancering van de RS 250 plaats, een van de meest succesvolle sportieve motorfietsen. 
Aprilia RS 250
Tijdens de jaren ‘90 Aprilia nam een verdere sprong voorwaarts. Het bedrijf heeft in die tijd vijf productie-eenheden en zeven vestigingen in het buitenland en is uitgegroeid tot de tweede grootste producent van tweewielers in Europa.Ten aanzien van de groei van Ivano Beggio ’s bedrijf spreken de cijfers spreken voor zich: in 1990 bedroeg de omzet 150 miljard lire met een personeelsbestand van 370 mensen. Dat steeg tot 1.800 directe arbeidsplaatsen en nog eens 3.500 in de spin-off bedrijven met een omzet van meer dan 1.100 miljard lire eind jaren ’90.Deze cijfers zijn veelzeggend genoeg maar worden nog indrukwekkender als je je bedenkt dat sinds de jaren ’70 veel Europese producenten minder geluk hebben gehad onder druk van de Japanse concurrentie.
1998: Zwaardere motoren
In 1998 maakt Aprilia een succesvolle start op met de lancering van de RSV 1000, gevolgd door de Falco en in 2000 de RST Futura en de ETV 1000 Caponord.
Aprilua RSV Mille
1999: Superbike debuut
Op sportief gebied, na de deelname aan de 500 cc-klasse van het wereldkampioenschap in 1994 maakt het bedrijf zijn WK Superbike debuut in 1999.

TT Assen 1999
2000: Aprilia neemt Moto Guzzi en Laverda over
https://cdn.qonnex.nl/In  dit jaar neemt Aprilia Moto Guzzi en Laverda over, een deel van het historisch erfgoed van de Italiaanse en internationale motorsport, waardoor de basis wordt gelegd voor de geboorte van een grote Italiaanse motorrijden kern.
2002: Wereldkampioenen : Melandri (250cc) Vincent (125cc)
In het begin van de MotoGP tijdperk creëert Aprilia de RS3 Cube. De drie-cilinder racer wordt gereden zonder veel succes door Colin Edwards en Nori Haga. Het is de meest krachtige en in veel opzichten de meest geavanceerde van de eerste generatie MotoGP machines, ontwikkeld door Cosworth en op basis van F1 auto-technologie met pneumatische kleppen en fly-by-wire gasklep. De samenwerking met de F1 techneuten verloopt slecht omdat ze uiteindelijk niet genoeg van motoren begrijpen.
Melandri voor Aprilia
2003: De Tuono
De geliefde Tuono wordt in dit jaar uitgebracht. In feite een RSV Mille met in motorcross-stijl een hoog stuur en een klein kuipje. Wereldkampioen in 2003 wordt Poggiali in de 125cc klasse. Aan het einde van het seizoen verlaat Aprilia het dure en onproductieve MotoGP project om opnieuw de aandacht te vestigen op de lichtere klassen.
Aprilia RSV Mille Tuono
2004: Aprilia wordt overgenomen door Piaggio.
https://cdn.qonnex.nl/Met de overname door Piaggio word de pas benoemde president van Aprilia Roberto Colaninno (voorzitter van Piaggio & C.) en de algemeen directeur Rocco Sabelli.
De oude eigenaar, Ivano Beggio, is de erevoorzitter. 
2007: Titels, titels, titels
Het uitstekende werk van de race-afdeling heeft Aprilia in staat gesteld nog twee kampioenstitels met Aprilia motoren en rijders te winnen in de 125 en 250 klassen van de 2007 MotoGP. Aprilia heeft nu een indrukwekkend totaal van van 45 WK- titels, waaronder 38 in de MotoGP.
Aprilia MotoGP 2007

2008: Opnieuw revolutionaire verbeteringen
De ontwikkeling van het merk gaat gepaard met de introductie van de motorfiets modellen vol met geavanceerde technologie, stijl en innovatie, zoals de Shiver 750, de eerste productie- motorfiets in de wereld met een ride-by-wire elektronische gasklep, en de Mana 850 als eerste motorfiets met een revolutionair, volledig elektronische automatische versnellingsbak. In de off-road scene, waar Aprilia’s race succes begon, komt Aprilia met nieuwe, high performance 450 en 550 V twins, de RXV en de SXV serie.Op 22 februari 2008 onthuld Aprilia de RSV4 'Race Machine'. Met 4 cilinders, een cilinderinhoud van 1000 cc en meer dan 200 pk is deze raceversie Aprilia's terugkeer naar het Superbike Wereld Kampioenschap.
Aprilia SL 750 Shiver
2009: RSV4 ook als weguitvoering
 In 2009 wordt de RSV4 ook commercieel gelanceerd. De komst van de RSV4 weerspiegelt de vastberadenheid van Aprilia om te concurreren op het hoogste niveau.
Aprilia RSV4
2010: Meest succesvolle motorsport merk
In wat een sprookjesachtig verhaal lijkt wint Max Biaggi zijn eerste World Superbike kampioenschap met Aprilia en de door de fabriek gesteunde RSV4.Op 15 augustus 2010 werd Aprilia het meest succesvolle motorsport merk in de geschiedenis door meer overwinningen dan collega MV Agusta te halen met een record van 276 overwinningen.
Max Biaggi Aprilia
2015: Aprilia supersport en Caponord
Met de RSV4 presenteert Aprilia de meest compromisloze supersport motorfiets ooit, afgeleid van raceversie. Ten opzichte van zijn voorganger is het vermogen van de RSV4 met 16 pk toegenomen tot meer dan 200 pk, en is het koppel bij alle toerentallen verder gestegen terwijl het V4-blok tegelijkertijd lichter werd. Daarnaast is het Aprilia Performance Ride Control (APRC) systeem verder doorontwikkeld en is de RSV4 nu ook te voorzien van een V4-MP telemetriekit. De smartphone kan via Bluetooth worden gekoppeld aan de elektronica van de RSV4.

s Werelds beste naked supersporter is nog beter geworden met de introductie van de Tuono V4 1100. De Tuono V4 1100 heeft een nieuwe, naar 1.077cc vergrote krachtbron met 175 pk en een maximumkoppel van 120 Newtonmeter. Andere highlights van de Tuono V4 1100 zijn een vernieuwd chassis voor een nog betere handling, een verder verfijnd APRC-systeem, de beschikbaarheid van het V4-MP telemetrie-systeem en nieuwe kleurstellingen.

Aprilia introduceert in Utrecht een nieuwe versie van de Caponord 1200 die afwijkt van de gebaande paden en multifunctioneel is, en geschikt voor iedere trip. Hij is veelzijdiger, comfortabeler en prima uitgerust. De tweecilindermotor levert topprestaties en net als alle Aprilia s beschikt hij over een prima chassis en technologische voorzieningen als ADD, de semi-actieve wielophanging, dat zich automatisch aan de omstandigheden en het wegdek aanpast. Wanneer het rijden op moeilijk begaanbare paden een avontuur wordt biedt Aprilia de Caponord 1200 Rally, die overigens ook prima gebruikt kan worden voor woon-werkverkeer.
Aprilia RSV4RR Motoroccasion


Een stukje historie: INDIAN MOTORCYCLE in 1900 - Fietsen werden in het begin van de 20e eeuw op velodromes gebruikt, grote ronde stadions, waarbij de voorrijder een machine bezat met kleine benzinemotoren. Deze werden voornamelijk uit Europa gehaald maar gingen nogal eens stuk. Een jonge ontwerper genaamd Oscar Hedstrom wilde van die afhankelijkheid af en bouwde een geheel eigen volgmotor. Op enig moment ontmoette hij een racer met de naam George Hendee die een eigen fietsfabriek bezat in Springfield, Massachussets. De twee bundelden hun krachten en creëerden een gemotoriseerde fiets met een motorblok dat in eigen beheer was ontworpen door Hedstrom. Zo werd de Hendee Manufacturing Company de producent van Indian Motorcycle. Er werd gekozen voor de naam Indian om direkt te laten zien dat het om een Amerikaans produkt ging. George Hendee werd bekend als de Big Chief (B.C.) en Oscar Hedstrom als de Medicine Man. De fabriek werd omgedoopt in de Wigwam en het dealernetwerk werd de stam (The Tribe) genoemd. De naam Hendee Manufacturing Company werd in 1923 veranderd in Indian Motocycle Company om de herkenbaarheid en eenheid te vergroten. De eerste V-twins met de naam Indian werden geproduceerd in 1907. Hedstrom verliet het bedrijf na een fikse ruzie in 1913 om nooit meer in de motorfietsbranche terug te keren. In 1916 werd in een ander conflict Hendee het Indian-pand uitgewerkt door het heersende managementteam.
© 2000 - 2024 Motoroccasion